neděle 18. září 2011

Buried

(Post trochu staršího data, co se mi pořád jen vrtěl na harddisku. Když teď není nic jiného, tak alespoň tohle. Tímto se zříkám odpovědnosti za chyby a případnou nevalnou kvalitu následujícího textu. ... :D )
Na své pouti filmovou civilizací i pouští jsem se už párkrát setkal se snímky neoplývajícími velkolepou výpravou, naopak jejich hlavní devízou bylo snažení vměstnat děj na malé pole a zdůraznit tak ostatní aspekty. Viděl jsem Muže ze Země, který se odehrává v jedné místnosti, viděl jsem Telefonní budku, která se z většiny odehrává ve skleněné krabici. Tvůrci Buried zahánějí diváka do kouta a dochází k maximálnímu extrému. Pohřbený v žádném případě není podívanou pro klaustrofobiky.

Vytváření filmu podle klaustrofobického schématu není vůbec jednoduché. Jelikož celé audiovizuálno je zredukováno na pár desek, písek, jednoho člověka a pár hlasů, musíte si dávat velký pozor, abyste nezakopli. 
Jak byste se v podobné situaci zachovali? Jak byste reagovali na hovor požadující za osvobození absurdní cenu? Nervovým zhroucením? Komu byste zavolali? Rodině? Jak ta by vám pomohla?
Režisér se s tématem popral docela statečně, přesto mám pocit, že zdaleka nebyl využit potenciál takovéto situace. Ne ani tak z hlediska děje, jako spíš zpracování. Být zavřený v rakvi totiž zní strašidelně, za celých devadesát pět minut se ale režisérovi nepodařilo ve mně vyvolat pocit, jako bych byl v rakvi s Paulem. Kamera je místy na můj vkus až nepřiměřeně roztřesená, poněkud konstantní pohled na člověka se zapalovačem v jedné ruce a telefonem v druhé po pár desítkách minut ztrácí na působivosti. Dokážu si představit lépe zpracovanou vizuální stránku, samotný děj v podobě kolapsu nervů a neustálých telefonátů opravdu není schopný utáhnout celý film. Tím se dostávám k samotné hlavní postavě. Role to byla jistě náročná a myslím, že Ryan Reynolds (někteří možná znají ze snímků 3:15 zemřeš nebo X-Men Origins: Wolverine) ji zvládl velice dobře, přesto se v natolik specifické situaci mohl ocitnout trochu zajímavější člověk. Na jednu stranu je to Američan, jako každý jiný, snaží se situaci co nejlépe zvládnout a zachránit se a svou rodinu, na druhou stranu je to jen obyčejný Američan. Chápu, že nedostatek vzduchu a světla skloubený s návaly paniky pravděpodobně způsobí iracionální reakce, fuckuje se ale na můj vkus trochu moc, rady zvenčí zůstávají nevyslyšeny a od katastrofy před závěrem Paula zachrání hlavně scénář (Zde ze mně, řekl bych, promlouvá fanoušek Larse von Triera, kterému by dle mého názoru podobné téma mohlo slušet-viz. jeho smysl pro umělecké zpracování obrazové stránky a psychologická analýza hrdinů).
Textový editor jsem ale přecijen neotevřel se záměrem Pohřbeného hanět. Přes počáteční nesoucítění s postavou jsem se nakonec přenesl a stálá nejistota o jejím budoucím osudu ve mě vzbuzovala středně větší návaly nervozity. Do posledních minut jsem si nebyl jistý, jak to všechno skončí a opětovné shledání se s hřejivými slunečními paprsky jsem Paulovi opravdu přál. Zážitek umocňoval neustály pocit, že záchrana je pořád příliš daleko a s nikým z milovaných se nelze spojit (doslova i metaforicky). Líbil se mi i "pohled" na druhou stranu barikády a s ním spojené nejednostranné vyznění odehrávaného. Více, než omezený prostor udělal také svoje a malý klaustrofobik ve mně se nepříjemně vrtěl.

Žádné komentáře:

Okomentovat