sobota 3. dubna 2010

Óda na ULVER

Relativně dlouhou dobu trvalo než se u mě Ulver dostali tam, kde jsou. Některé skupiny se mi silně zalíbí okamžitě, pár dnů bych je nejraději poslouchal pořád dokola. Časem ale nadšení začne opadat, a pokud na interpreta nezapomenu úplně, upadne do šedi, kterou si občas rád pustím.

Občas se mě někdo zeptá, jakou hudbu mám rád. Není tomu tak dávno, co se mi jako první vybavili Opeth a vzápětí Porcupine Tree. Nyní se na tuto pozici propracovali právě Ulver. Když jsem poprvé po přečtení pár oslavných názorů a recenzí slyšel Blood Inside, příliš mi nechutnalo. Přišlo mi to dost chaotické a tehdy jsem ještě příliš neholdoval elektronice. Časem jsem si k alternativním žánrům vytvořil příznivější vztah a opět se dostal i k Ulver. Blood Inside se mi pomalu dostávalo pod kůži, přidal jsem k němu i Shadows of the Sun, Perdition City a absolvoval jsem zběžný poslech některých dalších alb/soundtracků/EP. Téměř vše se mi líbilo, ale tato hudba se ještě stále pohybovala v šedých sférách občasných nálad.
Možná byl impulsem k intenzivnějšímu poslechu brzký koncert Norů v mé „domovině“, možná jsem na ně prostě jen dostal náladu, ale právě v prosinci a lednu jsem jim začal věnovat větší pozornost. Koncert v Praze jsem si pak více než užil, myslím, že moc hezké vzpomínky na něj si budu v hlavě uchovávat ještě dlouho, minimálně dokud se nestanu svědkem podobně skvělé události. Po příjezdu domů jsem si je okamžitě pustil. Nemohl jsem přestat. Při každém dalším poslechu jsem chtěl víc a víc. Kdykoliv jsem vybíral, co si pustím, slyšel jsem Ulver. Navštívený koncert byl stále dál a já ho chtěl zažít znova. V té době nastal jakýsi průlom. Určitě většina z vás jednou narazila na umělce, s jehož dílem jste silně sympatizovali, přesto vám něco scházelo. Pak ale nastal okamžik a vy jste prozřeli. Plně jste pochopili (nebo jste si to mysleli), co se vám snaží skrze zvuk sdělit. Hudbu jste přestali vnímat pouze ušima, ale prodrala se vám do žil a svázala srdce tak, že bilo podle přicházejících zvuků. Něco podobného se mi stalo už vícekrát, Ulver teď k takovým interpretům patří. Když některé z alb začne hrát, snažím se vnímat každý zvuk, abych náhodou nepřišel o žádnou z krásných emocí spojených s pohybem membrán sluchátek. Hudba ve mně vyvolává velice specifické a těžko popsatelné pocity. Zamlženě vidím melancholické obrazy vzpomínek na události, které se staly pouze v nejzazších koutech představivosti mého podvědomí. Vím, co vidím, ale nedokážu to popsat, ani to nelze. V těch chvílích si přeji zemřít, protože nic krásnějšího už cítit nemůžu, ale zároveň chci žít navěky, abych hudební euforii mohl prožívat znovu a znovu.
Ještě stále nemůžu říct, jestli nadšení není pouze dočasné (dočasné je ostatně úplně všechno). Jak už jsem řekl, často mě něco najednou strhne a poté rychle přestane bavit. Jsem si ale téměř jistý, že Garm a spol. mě neomrzí ještě velice dlouho. A kdyby se časem můj hudební vkus opět více nebo méně změnil, na Ulver jen tak nezapomenu. Podobná situace u mne momentálně nastala např. s Opeth. Pustím si je opravdu výjimečně, stále ale alba Blackwater Park či Damnation považuji za jedny z nejbližších, dobře si pamatuji chvíle radosti i smutku, které jsem s nimi strávil. Možná to znáte…

Žádné komentáře:

Okomentovat